Alla inlägg under mars 2011

Av Linda - 27 mars 2011 19:57

Jag tror att vi fallit tillbaka till trenden att nolla ett moment när alla de andra momenten går bra, det är ju lite trist för man vill ju ha alla poäng man kan.

Men missnöjd är jag inte, trots nollan fick vi ett förstapris, 256 poäng. 


Tyvärr lyckades inte Linda och Penny  idag, en del missar, synd eftersom de verkligen förtjänar det där championatet som de jagar.

           


Att yvonne och Randy hittat ut på tävlingsbanan igen tycker jag är väldigt roligt, det är ett tag sedan vi såg dem.

Jag kan berätta för er som inte vet, Yvonne har sveriges allra första wachtelhund som blivit lydnads champion och troligen fortfarande den enda, starkt jobbat!!

  


Och  så lite bilder på oss

       

  Bilden precis efter vi nollat,Vi stod uppställda för att skicka mot konen, Lidas ställde sig upp och laddade mot hindret utan att jag märkte det, här hade vi helt olika fokus, jag på konen och Lidas på hoppet, ni kan ju gissa vad som hände...

ja Lidas valde att hoppa när jag sa "kon", men jag lyckades skicka honom till konen från andra sidan hindret och till rätt apport, men han hade ju redan utfört fel moment.......

Lidas kullbror Hjalmar och matte Carina var oxå på plats, de genomförde ett bra program och vann på 273 poäng.

       


Guldstjärna till våra träningskompisar Andrea och Tindra som stigit upp i ottan för att åka och titta.

 


      krankesjöns yellow diamond            &                 krankesjöns green diamond  







Av Linda - 25 mars 2011 12:39

Lite duggregn stoppar ju inte en hundtoka som jag från att träna, eller  kanske ska jag tillägga att regnet övergick ganska snart till strilande regn när vi kom ut, men det avskräcker inte oss.

Problemet denna dag var ju att Lidas favvogodis plötsligt tagit slut, dumma jag glömde beställa det när jag beställde mat  . Om man inte har dessa godbitarna   försöker man ju med det man har hemma....., vilket ratades av finsmakaren Lidas som bara nöjer sig med "det bästa" gratis proverna från malmö int

spottade han ut på golvet, medans Foppa glatt snaskade i sig det Lidas ratat.   Nästa desperata försök blev    som gick bättre. Det fick följa med lite sånt i fickan och lite andra godsaker som egentligen var ämnade till tävling.


FF jäkla skitmoment som för ovanlighetens skull gick bra. Tack till Christel blennerup för det!!

Och Linda som påtalat mina stora steg i förflyttningarna.

App. dirr och fjärren gick lysande!!

Jätte roligt.

Är man 2 duktiga goldens så belönas man med

  något riktigt gott, vilket i och för sej medför att man måste stänga träningsväskan ordentligt eftersom tjuv nr 1 tjuvade dessa godbitar ett par gånger när jag vände ryggen till

       

Grisöron och nån liten burkmat, det är tydligen det bästa en kräsen golden kan få.

 


Av Linda - 21 mars 2011 10:48

Han är fantastisk min gröna diamant!

Gårdagens start på Malmö int kändes helt kanon, visst vi nollade rutan, "diamant grön " tyckte det var onödigt att först behöva springa till konen när man faktiskt kan springa till rutan direkt.

Förra året tyckte Lidas det var jobbigt och hittade inte rutan.

Detta året hade han gett sig f-n på att han skulle visa att han visste vart rutan var.

Han hade sånt go, ingen tvekan att vilja ösa på rakt mot publiken som satt utanför ringen vid rutan, nänä, hans uppdrag var att han skulle in i rutan, för det är jättebra att stå i rutan, det har hans matte talat om för honom sa han.

Efter 2 misslyckade försök att få honom till konen lät jag honom dra till rutan, jag har redan skapat en osäkerhet hos honom i ett annat moment genom att  "tjafsa" med honom på tävling.

Det där får vi ta på träning för tävling ska bara vara kul, inga sura miner!!


Trots nollan vann vi på 254 poäng, så min gröna diamant gick som sa-an  !!

Det fanns ju ett litet missöde i FF, mitt i en halt började speakern i högtalarna  prata om nån försäljning av ngt slag, jag spände mej för att kunna höra vad min  TL sa för någonting, Lidas märkte av att jag spände till, vilket resulterade i ett enormt glädjeskall, inget domaren kunde missa eftersom han stod mitt framför mej, jag fick bita mej hårt i kinden för att inte själv brista ut i ett gapskratt och jag tror att jag i ögonvrån även såg domaren dra på smilbanden.

Komentaren på FF var att i vanlig marsch fanns det inget att säga om, förutom att hunden skallade, men i språngmarsch  trängde han och i sakta marsch vill han sätta sig , betyget 6.5, bättre än förra gången och JAG var 100 gånger bättre på att gå än sist.

EFteråt belönades han som vanligt med sin ceasar och fick en välbehövlig massage av EMMA  vilket jag tror att Lidas uppskattar så här i efterhand.

 




Av Linda - 17 mars 2011 13:44

Tränat lite FF, ruta och dirr.app med bus Lidas, gillar hans fart och glädje i alla moment förutom FF.

Känns som att jag inte kommer åt att bromsa honom utan att han ska bli låg, får försöka komma på något.

Farbror Foppa tränade oxå lite, Blir lika förvånad varje gång jag tränar honom, ha är så säker, att det sitter i så hårt, helt fantastiskt, men jag tror inte jag hade kunnat tävla honom, han hade nog tappat lusten när han inte fått belöning efter varje moment.



Åter igen har jag kladdat i köket.

Igår blev det sockerblommor som ska få pryda cupcakes och annat tills jag blir akut baknödig.

  

Jättekul det där med sockerblommor, först ser de ingenting ut, efter att de torkat en dag och fått lite färg och pärlor får de plötsligt "liv". De är kanske inte verklighetstrogna men himla söta i alla fall.


Dagen experiment bestod av att mönstra en rulltårta med "pate ā sigarett".

En metod som i stort går ut på att man gör en smet, målar på bakplåtspapper, sedan över med rulltårtesmeten och in i ugnen.

Jag valde en knepigare smet än traditionell rulltårte botten, denna blir vitare i färgen och förmodligen blir mönstret mer framträdande.


Den blev ganska rolig, nu vet jag vart jag ska lägga mönstret till nästa gång, vilket jag inte visste idag, och så lite "finare" mönster och inte så klumpiga blommor så tror jag att det kommer att bli hur bra som helst.

  



Rulltårtan fick en fyllning av vanilj grädd kräm och hackade färska jordgubbar.

Smarrigt!!


Nu blir det inte mer bakande förrän till påsk har jag bestämt och då blir det påsktårta till farbror Foppa  som blir 9 samt en massa macarons i knalliga påskfärger.






Av Linda - 15 mars 2011 21:53

Idag träffades jag och Linda på Veberöds brukshundklubb , klubben vi tränat på ganska ofta senaste tiden.


Jag var först framme och satte upp lite" kina koner"  för  "gå z:t" och passade på att torrgå  FF.

 

2 st hundar tittade på och tyckte nog att jag betedde mej lite galet eftersom ingen av dem fick gå bredvid.


"gå Z" gick väl bra tills en stycken tokig hund upptäckt att bästa träningskompisen och lektanten anlänt, till på köpet kelde hon med Foppa, det gillades inte vilket resulterade till att hunden drog iväg, mitt under momentet.

En mindre glad matte talade om att detta inte var tillåtet.


FF tränades inkallning och sedan blev det apportering, dvs markeringar, både enkla och dubbla.


Visst vet jag att Lindas "bördi" collies är duktiga och apporteringsglada, men att Penny skulle vara en sån stjärna på just apportering hade jag ingen aning om, en helt fantastiskaa hund med en enastående näsa!!


Jag var väldigt imponerad av Foppa som inte gav upp när det blev lite struligt för honom utan att han var så taggad att ha fortsatte utan att ge upp, super roligt!!

  


Lidas in action!!


  

                         LIdas, Penny & Izzie , kolla in LIdas blick!!


  

                                     2 duktiga apporterande vallhundar (Penny & Izzie )


  

                                                             IZZIE!

  

 Måste det komenteras att "I" verkligen uppskattar den här övningen?

  

                                                  
        Penny & Izzie


  

                   "Farbror Foppa" njuter av sin pinne medan han lojt tittar på

                                                  
 när de unga roar sig

  

                                                 Izzie appoerterar duktigt!!


  

                                                  
          Fantastic 4 !

  

                                                  
     Izzie & Lidas

  

  

  

  

  

                                                Världens bästa Lidas !!

  

Av Linda - 13 mars 2011 20:08

Tävling idag i skanör-falsterbo.

Lidas var på hugget som vanligt.

Jag  kan ju säga att jag inte var lika pigg som guldkornet.

Vi var bara 2 i elit idag, jag och Mats,

 Det blev lite konstigt både på sitt och ligg, vi placerades typ 8 meter ifrån varandra så domaren fick säga ifrån att det skulle vara 3 meter mellan hundarna.


Vi blev ombedda att gå ut och gömma oss men fick inget direktiv vart så vi valde att gömma oss bakom läktaren, på platsliggningen blev jag ombedd att gå in till min hund efter att stått de 3 meterna bakom honom, även här grep domaren in och sa att båda skulle gå in till våra hundar.


När det var vår tur på fria följet kände jag hur marken gungade under fötterna, jag kände själv hur vinglig jag var i överkroppen, det gick skit helt enkelt, jag ville bara sätta upp handen och säga:

hej hej hallå, så här ska jag inte göra, får jag börja om.

Lidas kämpade på allt vad han kunde, en helt underbar hund, men fy fassen vad usel jag var, riktigt kass.

Så här får jag aldrig någonsin göra om.

Betyget på FF blev 6, inget att hurra för och jag var inte värd mer.


Annars var lägsta betyg i övriga moment 9 så Lidas gick som sattan,

290.5 blev slutpoängen trots min urusla prestation. Jättebra tycker jag.


Så till nästa tävling blir det superträning av denna urusla matten som inte förtjänar en sån enormt duktig hund.

  

Av Linda - 11 mars 2011 12:38

Jo, JAG!

Var ute en snabb runda på trelleborgs brukshundklubb efter att jag lämnat ungarna i skolan

Klart att det är kallt så här i början på året, men den där jä-la blåsten, jag lovar, det kan råda totalt vindstilla väder i övriga landet men inte i skåneland inte, här har vi max 1 blåsfri dag per sekel typ.


Lite FF med Lidas, idag gick han faktiskt riktigt bra, till och med vänstersvängarna   .

dumrutan eller stå, sitt ligg under marsch som det heter, hopp apport, rutan tränades oxå. Och givetvis fjärrdirigeringen, det roligaste momentet av alla.


Frågade Linda en gång om man var knäpp om man tyckte det var skitroligt att träna fjärren.

Svaret var kort och rakt JA !

En domare frågade mej en gång  när jag tävlade med Foppa hur fassen jag fått honom att vara så glad "på det jä-la momentet" Foppa var den enda hund han sett som viftat så glatt  på svansen under hela momentet.

Lidas tycker oxå fjärren är rolig att träna, så jag intalar mej själv att jag måste göra någonting jäkligt rätt där.


Allra finaste Foppa tränade oxå, det är så roligt när han är så på, det har lönat sig att bara träna honom när han verkligen vill, nu vill han hela tiden.... träna alltså .

  


sittande tränades

  

,och platsliggning, tror jag kommit på hur jag ska få Lidas att sluta "rulla" på platsliggningen.


Det sista vi gjorde var lååååånga linjetag, länge sedan vi tränade på detta så övningen var relativt enkel men båda hundarna tyckte det var kul

  


Btw  viket är ditt favvo moment?

Av Linda - 9 mars 2011 19:17

Så var det dax igen, blodet i kroppen är åter igen slut.....

visst har jag känt mig trött en längre tid, men att gå och kolla hb eller gå till apoteket och införskaffa piller har jag ju skjutit under mattan som vanligt....

så nu står jag här, utmattad, hjärtklappning, huvudvärk, "yr" och ett närminne som är som bortblåst, men men jag kommer till baka.


Orkade i alla fall köra ett pass med Lidas, Hade tänkt träna Rutan men Lidas tyckte det var mycket bättre att träna konskick, det kan man väl bjuda på när han sticker som han gör, när han gör sådana skick är han asgrym.

Det blev träning på rutan oxå.

Och det fria följet, jag har märkt att så fort vi gjort lite apporteringsövningar med dummies så blir det fria följet i lydnaden kasst, han ligger på något så fruktansvärt, hur kan apportering tända en hund så i det fria följet? det ramlar ju aldrig ner vilt eller annat när vi tränar lydnad. Det blir till att fila på.

  

och apporterings dirigeringen gick väldigt bra, skönt.  


Men nu blir det lite onsdagsmys framför tv:n.

Det är en hel månad sedan det bakades cupcakes, och cupcake nörd som jag är så kan det inte gå för lång tid mellan gångerna.


Cc är är sååå gott, en lyxig variant av muffins och så tycker jag de ska se lite lyxiga ut oxå, inte bara slänga på frosting, nänä, den ska spritsas och så ska det göras blommor och annat som kan pryda godsakerna.

 Idag blev det kladdkake cupcakes med en frosting på marabou polka

  

Det blev supergott!!

mums!

och så här blev de, riktigt söta

  

Ovido - Quiz & Flashcards