Alla inlägg under februari 2012

Av Linda - 12 februari 2012 18:32

Det kan få snöa några dagar till, bara sådär att det blir nytt puder över den gamla snön.

 

Tanken idag var att jag skule träna framförallt mej själv, hur jag går och hur jag ska gå,

satte upp markeringar för det där "Z:at" och ansträngde mig att inte titta på nästa kon utan verkligen hålla avståndet och gå rakt utan att vingla, så jäkla praktiskt att ha snön då, ett jäkligt bra spår att följa blev det ju.

Efter att gått där fram och tillbaka, vinklat och vänt så började även hundarna tycka att jag uppförde mig underligt, Foppa fick bli provhund när jag nu hade fått in ett riktigt flyt i gången och vändningarna, gick skitbra!!  Tjoho, så jäkla nöjd man kan bli över sig själv liksom.

 

Lidas fick sig oxå en tur med "Z:at" , bra känsla.   

 

Sen så är det ju de däringa stegen åt höger och vänster som ska vara lika stora, åh, som jag har tränat på detta idag.

 

Trampat i orörd snö för att göra steg åt ena hållet, gått fram ett steg och kört åt andra hållet för att se skillnaden på storleken, det var jäkligt effektivt, ojojoj vad det har trampats åt sidan.

 

Känner att jag måste göra så här ett par dagar till för att få in rätt känsla, är man petig så är man , det ska ju se bra ut.

 

Hundens rörelser är ju oxå nåt vi tränar flitigt på i denna del av FF,

Foppa har alltid självmant rört sig i sidled, inte tagit nåt steg fram eller bak inan han börjat röra sig, har alltid varit snabb upp på benen och följt fint av sig självt, så jäkla bekvämt.....

 

Lidas vill  gärna ta ett litet steg bak innan han börjar röra sig fint till vänster, men det ska ju inte finnas nåt litet steg bakåt, det ska ju vara fint från steg nr 1.

 

Efter att tränat & funderat med Andrea så tror jag att vi kommit på lösningen ihopa, har kört på vårt ihoptänk och idag gång nr 3 jag kör på detta viset kopplar lilla Lidas ihop situationen och det blir så jäkla rätt, nu är det bara till att bygga vidare, Tack som F-N ANDREA!!!!   

 

Vilken skön känsla när man kommer på nåt som verkligen funkar och hunden köper det direkt, superhärligt!!

 

         

 

När barnen varit ute och haft snöbollskrig har jag suttit inne och snickrat sockerblommor, igår blev det liljekonvaljer och en stor lila ros, idag lite hortensior och början på en lilja som fortfarande är på tork innan den ska sättas ihopa, får se hur det blir......

 

Övriga blommor har hamnat i en gammal vas tills det är dags för dem att pryda nåt bakverk av nåt slag.

                                            

 

 

 

Av Linda - 10 februari 2012 20:41

Ja så känns det efter dagens träning, så mycket det är som man ska hålla reda på.

När jag tränade och tävlade min första hund Sune då var det minsann bara till att tuta och köra, reglerna var ju inte riktigt som de är nu och trängde och plogade hunden var inte det riktigt hela världen verkade det som.


Med Sune, som måste varit världens bästa förstagångshund kom vi upp till och tävlade  elitklass tillsammans, nu kan jag lugnt intyga att det var inte min förtjänst, en sån superhund han var, det han hade lärt sig, det gjorde han , oavsett hur tosigt jag agerade och hur nervös jag än var så tycktes han tänka-

åh nu e hon sådär konstig nu igen, jag gör som jag brukar så blir det nog bra.


Foppa har varit totalt motsatsen till Sune, minsta lilla jag förändrats i röst & kroppspråk så förstod han inte alls vad jag ville, men shit vad jag lärt mig mycket på att bygga rutiner på detta.

  


Och så superhunden Lidas, med denna hund har allt blivit mycket svårare, han är en supertrevlig hund, vill bara vara till lags, snabb som 17, men med honom så har ju målen ändrats, nu är det detaljer som filas och slipas, helhetstänk och det ena med det tredje,


  


Efter dagens träning med Andrea , Tindra & pärla är det lite till att tänka på,

hur första steget åt vänster ska bli lika bra som steg 2 och 3, hur och när säger jag kommandot, hur hunden ska resa sig, hur jag ska röra mig.

Hmm,  måtte min ide´ gå vägen.


Något annat som känns enklare förr än nu är ju gårutan,

då, gick man, ställde hunden, gick ett varv, satte hunden osv, visst tänkte jag på hundens.pos . att jag var på lagom avstånd från konerna, samt 90 grader i vinklarna, men så enkelt det var, bara att promenera runt.


Nu, åh herregud, det är ju så mkt att hålla reda på, för det första ska man ju komma ihåg vilken ordning hunden ska utföra skiftena, hålla ett avstånd på ½ meter till konerna och samma avstånd när man passerar sin hund, inte nog med det, man ska gå rakt oxå.


Känner att jag verkligen behöver torrgå ordentligt för att få ett bra fly i z:at, inte sikta in mig på konerna för att plötsligt komma på att jag ska gå sidan om dem, så lätt det är att vilja gå rakt mot konerna, nåja, jag var ju inte ensam om att gå lite vingligt    



Lidas skötte sig som vanligt bra på träningen, Foppa var trevligt het, så het att han tjuvade ganska ordentligt på inkallningen, i alla fall påstår Andrea det, jag påstår att jag mimade "hit" och att Foppa kan läsa läppar


En trevlig promenad efter träningspasset ute på slätten gillades av både hundarna och mej, lite skitsnack måste ju hinnas med.


  

Hittade en gammal bild på supertrion från förra året, Får försöka få en bra bild på Andreas lilla söta Pärla oxå.








Av Linda - 9 februari 2012 19:13

Den där tråkiga blöta kalla snön, jag som hoppats in i det längsta att den inte alls skulle hitta hit.

Tror att jag och Foppa har samma tankar om den där skiten, inget roligt med den alls

  

(blev en väldigt underlig bild, ser ut som om han är 3 meter lång)


Och sen finns det ju andra som tycker det är hur kul som helst......

  



I tisdags var vi i ridhuset & tränade, "L" var på hugget som vanligt, en sjujäkla härlig hund är han,  fokus låg på stegförflyttningarna, vill att han enbart rör sig i sidled, måste säga att han är en väldigt förståndig hund som fattar lätt,


Hade inte Lena frågat om vi inte skulle göra nåt annat hade vi väl hållt på än,  bara roligheter det där med stegförflyttningar, nu är vi  på god väg att få hunden att röra sig rätt, nu kommer vi till den svårare delen av momentet, att jag ska röra mig rätt, att ta lika långa steg åt båda hållen, att det kan vara så svårt, varför tar jag stora till höger och jättesmå till vänster??

Skärpning på mej!!    


Imorgon är det åter igen dax för lite träning, och då, ja då jädrar ska jag skärpa mej!!


  

  

 


Skapa flashcards