Direktlänk till inlägg 17 november 2013

Vi är bra - ibland

Av Linda - 17 november 2013 21:01

Avslutning på valpkursen i torsdags, efter att hårbollen intagit vad som verkade vara en blandning av helium och LSD till kvällsmat innan vi for iväg till brukshundklubben, hon var ganska övertygad om att hon faktiskt kunde flyga när vi kom fram.

I mina ögon uppförde hon sig som en riktig toka, inte blev det väl bättre av att jag fick ha båda ungarna med mig varav en tjurade, en pladdrade oavbrutet i öronen på mig och samtidigt ville jag höra vad instruktörerna sa och dessutom hålla koll på den där flygande saken som stundtals var mer uppe i luften än på marken.

Nåja, vi överlevde alla 4, det är väl bra.

Hon är riktigt svårtyglad när hon är på det där humöret - Buza alltså,  prövade allt från att ta tag i henne, ignorera henne locka & pocka, muta och till och med binda upp henne, inget av det hjälpte riktigt väl, hon är svår när hon bara har djävulskap för sig den lilla, att sitta på huk och hålla henne i famnen fungerar tills hon tar ett megahopp rakt upp i nyllet på en i tron på att hon ska komma loss, det är ett under att tänderna sitter kvar och att näsan inte är bruten.


Mitt i allt kaos är hon stundtals väldigt duktig, klarar förbudsövningar, ngt vi aldrig tränat på, sitter kvar när jag ber henne, går till och med FF 5-6 meter med sån attityd och pondus att denna fjäderlätta hunden får marken att vibrera när hon sätter ner fötterna. 

Hon är trots allt knas, helt underbar     


Kontakt tränas flitigt, det börjar komma mer och mer tycker jag, i alla fall när vi är själv, jag har tagit mej i kragen ordentligt, är konsekvent i alla lägen, släpper inte genom något trams.

På memotavlan övanför koppelhängaren har jag skrivit ett meddelande till mig själv, var konsekvent, släpp inte genom något, det är det sista jag ser innan jag tagit kopplena och går ut genom dörren och det första jag ser när vi kommit tillbaka från promenaderna, jäkligt bra, och jag kan klappa mej själv på axeln varje gång, känns ganska gött.


Gårdagens träningspass bestod av lek, oj vad roligt vi hade, så lätt hon var att bryta från annat som kanske kunde fånga hennes intresse.


Efter att ha jobbat tidigt, hunnit med ett tupperware party och kommit hem nu ikväll berättade Buza att hon haft det jääääte tråkigt utan sin matte idag, så vi tog ett litet lydnadspass i trädgården.


På "planeten trädgården" är vi bra, ja vi är rent ut sagt bäst, vi har ett samarbete som jag nästan blir lite rädd för, att hon kan vilja så mycket,  vi trände på klossen, galet vad fint hon jobbar med bakbenen.


Apporten gick finfint, kan nästan säga att vi har det helt tävlingsklart, hon spottar inte bara för att jag kanske ska ta apporten, nästan drar bak huvudet för att jag inte ska ta den när min hand kommer fram, trots att vi inte tränat omvänt lockande så himla mkt, släpper fint på mitt "tack"


Vi har börjat träna "ställande under gång"  vi leker än så länge, kanske kanske börjar hon förstå att hon ska reagera snabbt,  ska bara bli säker på hur jag vill göra, märker att jag kan vara lite otydlig ibland, att hitta rätt och göra samma hela tiden, det underlättar ju en hel del för oss båda.


Fritt följ : vändningar på stället börjar bli riktigt fina, att gå rakt fram 5--6 meter,när hon går som idag, då är hon så fantastisk, denna lilla hund med så mkt energi samlad i en explosiv kropp som går så perfekt, ja jag vågar säga perfekt, det är en sån wowkänsla, men så fegar jag, vi klarar 5-6 meter, det har vi bevisat flera gånger.

Det känns tryggt att gå denna sträckan, men på tävling är ett FF lite längre......


Minns att Kyra Kyrklund en gång sagt när hon tränar sina hästar :

jag testar aldrig hur många galopp ombyten min unghäst kan göra, jag bestämmer mig för att idag ska vi göra 5 byten, (förutsatt att hon tror att hästen kan göra 5 byten) .


Jag tror ju att Buza klarar av att gå FF i mer än 5-6 meter, nu har jag bestämt mig, imorgon när vi tränar med tjejerna ska vi gå 7-8 meter,  under förutsättningen att jag tror att vi kan fixa detta.

För imorgon ska vi nämligen besöka ytterligare ett ställe lilla fröken luftballong inte tidigare varit på, då kan det gå precis hur som helst.

 




 
 
Linda

Linda

17 november 2013 22:07

ser framemot att ses imorgon!!! jag är helt säker på att du och Buza kommer bli Zuper tillsammans! det behövs nog bara lite tid för mognad.

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards