Direktlänk till inlägg 19 november 2013

Träna teknik - Buzenkelt

Av Linda - 19 november 2013 13:37

Igår tränades det på nytt ställe igen, och ta mej tusan om inte lilla B börjar få klart för sig att man inte alls behöver vara splittrad och kolla på omgivningarna istället för att sköta sina uppgifter.


Jag tycker att den lilla hårbollen höll ihop väldigt väl, visst fick hon tillsägelser men hon släppte det där andra ganska snabbt ändå, tror att vi har en kommunikation på gång.


Linförighet: jag vågade gå längre än de där 5-6 meterna och hon följde med fint, jätte jättebra kändes balanserat och fint.


Inkallning: det fick bli en "dansk" inkallning med säkerhetslina på ifall om att fröken bus fick för sig att dra iväg.

Men icke alls, hon kom hur tjusigt som helst.   


Början på läggande under gång- knas! 

Eftersom B haft väldigt lätt för att ta till läggande i alla lägen har jag helt valt bort att träna läggande  tills nu, och när vi ska " träna" platsliggning ja då har vi vår särskilda procedur....


När fröken B nu plötsligt fick lov att lägga sig blev hon lite frågande, men vi kör vidare och tror med säkerhet att det kommer att lösa sig ganska snart.


En liten ökning av svårighetsgraden på platsliggningen gjordes oxå, Buza är lite för nyfiken för att klara av att någon annan rör sig i närheten av henne, vi gör det lättare nästa gång, då får människan hålla sig på längre avstånd.


Idag har vi tränat tekniken för att få ett bra ställande/stannande .

Lidas hade en sån bra inkallning och jag hoppas att Buza oxå får det.

Hon har en fin teknik, är det jag som lyckas få fram rätt rörelse eller väljer jag omedvetet hundar som har lätt för detta?

Buza tycker om att träna teknik, trots att hon är en så yvig och "glad" hund håller hon ihop så fint och ligger i helt rätt balans, rusar inte på men är inte trög så att jag måste uppmuntra henne, och hon vill göra det om och om igen, så ja jag tror att inkallning med ställande och läggande är mitt moment.

Fart och fläkt och jäkligt roligt att träna

 


 
 
Emma

Emma

19 november 2013 17:46

Jag hittade er och blev bubblande lycklig!

Så härligt att läsa om arbetsglada schappar med lika träningssugna förare!!

http://www.lurvhundarna.se

 
Linda

Linda

19 november 2013 17:47

Det såg jättefint ut igår!! Duktiga ni!!

http://millieville.com

 
Ingen bild

Linda

19 november 2013 18:55

Tack så mkt Emma, ja de är inte så många där ute på tävlingsbanan.
Vi väntar bara på att bli tävlingsmyndiga :-D

Tack snälla Linda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards