Direktlänk till inlägg 26 november 2013

Vad är det som händer?

Av Linda - 26 november 2013 10:46

Buza har ju varit lite buzig hela tiden jag haft henne, men! Någonting händer när hon fyller ny månad, det är underligt att det händer saker just då eller är der bara slumpen att det blivit just i sluet på varje månad hon beter sig som en vilde?

Jag fick henne ju ganska sent 4 mån, vid 5 månaders ålder började hon dumma sig, jaja unghundstrams, det får vi kämpa oss genom, vid 6 månadersålder var hon så tokig att jag nästan undrarde om det kanske  var så att hon var sinnes sjuk,

Visst händer det mycket i kroppen på de små liven, men lite ska de väl kunna ta in.

Funderingar kring löp, men inte kan väl en sån "liten " löpa, bara 6 månader.....

Jag kontaktade uppfödaren, jo visst , Buzas mamma hade ju löpt första gången vid just 6 månader, men hon trodde att hon blivit "igångsatt" av en annan tik hemma.

Jag kollade och kollade men inget spår av nåt löp fanns, men så är tydligen Olivia en tik som löper tyst....


Nåja, vi tog oss över den prövningen tills fröken blev 7 månader, då bröt helsiket ut igen.

Och nu när hon fyller 8 månader ja samma sak igen, det är jättekonstigt, är det  tikar som är så här ?

Mina 3 golden hanar jag haft tidigare har inte haft ett sånt här tydligt mönster utan kanske varit lite småjobbiga mest hela tiden under unghunds perioden.


Buza är helt i sin egen glasbubbla och jag står utanför och bankar på dörren, det är omöjligt att nå fram till henne när hon är på det här viset, Ibland ser hon mej faktiskt i sin bubbla och försöker öppna dörren, men vet inte hur hon ska öppna den.

Så frustrerande!!!!


Så finns det där där stunderna, då hon är den mest bedårande schapendoesflickan i hela världen, då när vi samarbetar, då kan jag nästan få känslan av att vi är oslagbara, hon och jag tillsammans i vår bubbla.


  

Jag har letat upp klipp på YouTube på schappar som tränar/tävlar lydnad, för känslan kommer med jämna mellanrum att med en schappe kommer man ingen vart, det är bara en promenadhund.


Visst sitter jag och flinar åt de där på YouTube, det ser kul ut, förare och hund på  helt olika planeter, jag tror ju inte att föraren tycker det är så himla roligt när dens hund har sånna där Buza fasoner för sig, men så finns det ju de där.... de där som strör tingelingdamm runt sig när de visar upp sina färdigheter.

Sånna ska vi bli! Visst har fröken bus gott om tingelingdamm, vi ska bara komma på hur vi ska göra för att det ska strös ut snyggt och ge en wow känsla när folk ser oss ute på planen framöver.

Just nu undrar väl folk mest - hur ska hon få ordning på - det där!



 
 
Linda

Linda

26 november 2013 22:42

har sagt det förr och säger det igen, ha bara tålamod (och förtröstan) så ska du se att Frk B kommer bli zuper!

http://millieville.com

 
Karin L

Karin L

27 november 2013 22:09

Nä, det är inte pga att hon är tik!!! Kanske för att den är en schappe, eller för att det är en.... hund :-) Nä, det är nog väldigt olika, men hon är ju tydligen en väldigt "busig" liten dam, så tror mer det har med det att göra. Bägge mina tikar har inte blivit "extra" busiga under unghundstiden, däremot mer "mörkrädda" och känsliga. Så, som Linda säger, bara att försöka hålla ut och ha tålamod. Kanske inte det lättaste när man bara vill sätta igång med allt, men nog enda lösningen! Tror nog ni är vansinnigt duktiga, trots att du känner av bakslag. Lycka till!

http://www.ronjasmatte.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards