Direktlänk till inlägg 1 december 2013

vinden har vänt

Av Linda - 1 december 2013 21:09

Efter att jobbat så mycket i motvind med Buza, känns det nu som om den värsta stormen lagt sig, vinden börjar vända, jag börjar kunna blicka framåt igen och är inte  förblindad av alla problem och  svårigheter vi har.

Det är så lätt att stirra sig blind på svårigheterna att man inte ser lösningarna, som ligger mitt framför ögonen.

Jag är tacksam över att få ha så duktiga och välutbildade hundmänniskor i min närhet, som ser möjligheterna när jag själv inte gör det.



Visst har jag själv haft det på känn, varför hon varit så omöjlig den här lilla loppan, att hormonerna rusar och det inte finns nån koppling mellan cellerna i hjärnan på henne, nu är hon inte liten längre, Buza har börjat löpa.....


Visst har vi utvecklingsamtal, ibland flera gånger i veckan, vad som är tillåtet och inte i vår flock, tror att dessa samtal kommer att fortsätta ett tag framåt.


Många dagars vila har det varit, istället för lydnadsträning har hundarna fått jobba med mig på demensboendet, det tar lika mkt på krafterna på dem som på mej.

Vilodag för dem igår oxå när jag var på tävlingsledarutbildning hela dagen.


Men idag!!!!!  Idag var en bra dag, ff börjar arta sig, det känns väldigt balanserat och fint, vi har börjat svänga oxå, vänstersvängarna går fin fint, lite mer att slipa på i höger svängen.


Jag tror inte jag lagt ner så här mkt tid på någon annan hund förut, att det ska vara så bra och noga som möjligt redan från början, visst går träningen framåt, men inte i samma rasande fart som jag är van vid,


Rutan är ett moment som fröken älskar, nästna det bästa som finns, förstår hon inte vad jag menar med nåt annat eller om hon känner ett sug efter godis så är ju rutan ett säkert ställe att gå till .....


ställandet under gång och att stå stilla tränas det flitigt på, just det där med att hålla 4 tassar stilla samtidigt, det är tydligen väldigt svårt och jobbigt.


Sitt kvar, efter tipset i helgen behövdes det inte många repetitioner för att fröken lilla skulle söka kontakt snabbare. Jag tror att vi kan ha en lösning på problemet.



När vi är på samma planet hon och jag, då är vi faktiskt ett ganska bra team, faktiskt så bra att jag faktiskt tror att vi kan bli riktigt bra tillsammans.


Foppa, den fina gammelgubben   

han fick sig ett pass han med, mycket överlycklig klarade ha sina uppgifter med betyget mycket väl godgänt


 











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards