Direktlänk till inlägg 16 december 2013

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar .


Helt klar i tanke och planering över min träning och givetvis hur hon skulle gå, som en klocka så klart....

För första gången fick Buza inte se när jag satte upp rutan, spännande och i min fantasi såg jag henne swischa fram i full fart och ställa sig i mitten, det var ju bara till att hämta hundarna nu ju.


In på apellplan med hundarna och det första Buza gör, är att få syn på hästarna som står fridfullt i sin hage bredvid och tittar på oss.

 

Hårbollen börjar morra och moppsa sig,  - äh lägg av säger jag och förbereder oss för att börja med en linförighet.

Helt åt skogen gick ju det, för hon skulle inte gå bredvid mig, lite i sidled eller backandes gick ju bra, för de där megastora monstren var hon ju bara tvungen att hålla koll på.


Det blev till att avbryta och påbörja nästa projekt-

gå och titta på hästarna.


Med Buza i släptåg i kopplet, kom vi till slut fram till hästarna, efter att stått och pratat med dem ett tag vågade sig prinsessan fram och vi gick lite fram och tillbaka förbi hästarna tills hon verkade avslappnad.


Tillbaka till träningen, ställde upp 10 meter från rutan, sa nu ska vi till rutan, kommenderade och hon sprang så snabbt i rasande fart.....

rakt bakt till Foppa som låg uppbunden en bit där ifrån....


Prövade igen, tog ett steg framåt, prinsessan intog samma rasande fart rakt fram till rutans mitt,   flera gånger från olika håll och kanter, duktiga söta lilla sessa   

Kanske ska jag ta och börja flytta på rutan efter varje skick nu.....

Tränade hoppet, vilken enastående skillnad från förra gången vi tränade. så bra och vilket fokus hon kan ha.


Valde att låta henne vila, hon verkade trött efter allt tränande med att titta på hästarna  innan, dessa vackra varelser ägnade hon inte längre någon uppmärksamhet åt.


Foppa fick ett pass med hela moment, anpassade efter hans gamla ben, jag brukar annars mest köra delar av de olika momenten med honom.

Oj vad han gick idag gammelgubben   

fritt följ, rutan, apportering med dir.  hopp apport och fjärr körde han och alla moment gjorde han helhjärtat med en enorm glädje och energi

 


Buzas pass nr 2

läggande under gång, vilka framsteg hon gör från  gång till gång


platsliggning går oxå framåt, hon bjuder självmant på att lägga ner hakan i marken många gånger.

Bakslag i linförigheten men det får man väl räkna med, nåt ska vi väl ha att träna på   


 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Av Linda - 8 december 2013 11:55


Ja, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som hänt men lilla fröken B har förändrats. Ja, hon har börjat löpa, och samtidigt med detta har en personlighetsförändring skett,   Lilla fröken Buza har plötsligt blivit väldigt förig, hon vill tr...

Ovido - Quiz & Flashcards