Direktlänk till inlägg 11 december 2013

Favorit i repris

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!!

Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara.

Jag har gått från att tycka om, till att fullkomligt älska den här lilla hårbollen.  


  I förgår tränades det linförighet, det känns riktigt bra, nu börjar hon ta uppgiften på allvar oxå, det är liksom inte bara till att gå efter en godisbit utan hon jobbar på fint för att få den.



Jag märker en koncentration på henne som inte funnits tidigare, hon är inte lika otålig utan tänker verkligen hur hon ska göra rätt, stå stilla går riktigt bra.

Ställandet under gång är en favoritlek, lite negativit då hon taggar upp och glömmer att hon ska stanna med alla 4 tassarna, men det kommer att bli bra när det är färdigt tror jag.


Rutan kan hon alldeles själv, onödigt att vänta på att kärringen ska säga åt henne vad hon ska göra när hon vet vart hon ska, bara att sticka dit ju tycker hon       

En mindre trevlig erfarenhet är  att jag inte ska ha henne lös när jag plockar ihop efter oss....

Plockade undan rutan, det såg väl trevligt ut att jag stod där och pillade, så trevligt att hon sprang i full fart rakt in i mitt huvud när jag stod på huk, hennes hårda skalle på mitt ögonbryn, tjo vad det gjorde ont, svartnade för ögonen och jag såg både stjärnor och planeter.

Jag förväntade mej en annan färgskiftning  över ögonbrynet när jag tittade mej i spegeln när jag kom hem, nädå det var bara en bula,även en vanlig bula gör jävligt ont.



Igår bestämde jag mig för att ta en sväng till bruksan med henne, det är ju ganske länge sedan vi var där.

Vi tränade för oss själv, litade inte på att hon skulle hålla sig hos mej till en början, men jodå, hon hade inget annat i tankarna än att få träna, visst tittade hon till på Mona & Spex som tränade en bit bort men var superduktig på allt jag bad henne göra.


Nja, Hoppet är tydligen oxå en riktigt trigger, det kunde hon oxå utan att jag sa åt henne att hoppa, flera gånger om faktiskt och hon såg lika nöjd ut efter varje hopp hon utförde.


Gårdagens svåraste var när Mona skulle kolla lintottens tänder, det var svårt att sitta stilla, men efter ett par försök gick det vägen, Tack för hjälpen Mona !!



Dagens bästa var ändå efter att jag rastat hundarna och vi skulle åka hem, jag öppnade bakluckan och skulle sätta in dem,nänä sa Buza och skulle slinka iväg, jag ska inte hem  sa hon,VI ska in där..... in på apellplan.

Jag tror nog hon tycker om att träna den där lilla....

Och så barnens kommentar, de som skrattat och undrat om jag verkligen ska tävla med henne - "hon som är så korkad," igår sa Hugo

- Mamma, hon e faktiskt duktig


Idag har vi bara njutit av en promenad i skogen, men jag har en känsla, jag tror att en liten schapendoes flicka med all säkerhet  kan bli lika duktig som en golden.

 












 
 
Linda

Linda

11 december 2013 14:06

så glad att det börjar lossna!!! :D
funderar nästan på att rama in din sista mening ;)

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 8 december 2013 11:55


Ja, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som hänt men lilla fröken B har förändrats. Ja, hon har börjat löpa, och samtidigt med detta har en personlighetsförändring skett,   Lilla fröken Buza har plötsligt blivit väldigt förig, hon vill tr...

Ovido - Quiz & Flashcards