Direktlänk till inlägg 4 november 2013

jag kan inte fatta det själv....

Av Linda - 4 november 2013 21:48

Igår var jag TL för tvåorna på klubben, skitkul - och hur mkt sög det inte i tävlingstarmen liksom!!!!

Jag får väl hålla mig i skinnet ett tag till.

Buza fick titta på hur det går till att tävla, tror nog att hon kan tänka sig att ställa upp på en eller annan tävling.

Jag har länge funderat på vilken bisyssla vi ska ha vid sidan om lydnaden, Valla? En dag ska hon träffa på fåren, men det är kanske inget som faller oss i smaken.


Agility- det är väldigt väldigt roligt, men jag tror ju att B ligger precis på gränsen till att bli en largehund, det är väldigt höga hinder för en sån "liten tjej" tycker jag, och tävla skulle jag nog vilja göra om vi skulle börja med detta.


Och så har vi ju spår, jag har spårat lite med de hundar jag haft tidigare, men aldrig känt nåt Wow eller haft nån AHA upplevelse, lite tråkigt har jag tyckt, förmodligen beror det hela på min okunskap inom denna gren, när det blivit svårt har jag valt att lägga ner istället för att försöka få till det.



Det magiska klockslaget, 11.00 på förmiddagen, det är just då vi brukar hitta på något, eller rättare sagt, det är då Buza tycker att det är dax att vi gör något roligt, välklickad som jag är brukar jag lyda, även idag.


Regnet smattrade mot rutan, gå ut eller köksträna!?

lite platsliggning gjorde vi, har fått kvitto på att jag troligtvis inte varierar tiden hon ligger med hakan nere, vid 4-5 sekunder lyfter hon och tycker det är klart. varierade tiden och fick ett helt annat resultat på lilltjejen.   

Kände mej inte färdig med träningen, både jag och B tyckte vi kunde göra nåt mer, plötsligt kom det upp en konstig tanke om att jag kanske skulle lägga ett litet spår ,  nä, det regnar ju, ,,,,


En promenad tog vi i allafall, men tanken ville aldrig riktigt lämna huvudet, hade vi gått kurs hade kursen inte blivit inställd pga regnet, så mkt vatten kom det ju inte ner ändå, och en sele att "kanske spåra i " hade ju insförskaffats, en ROSA givetvis.


Sagt och gjort, hem med hundarna, ner  i  källaren och hämta grejorna, in i bilen och iväg.


Buza tar upp spår av människor/djur väldigt lätt när vi är ute och går så i min fantasi så skulle hon ju fint och noga ge sig ut i spåret och spåra oavbrutet från början till slut, verkligheten såg inte riktigt ut på detta vis.


B hittade spåret, följde det lugnt och försiktigt några meter, blev störd av  2 damer som bestämt sig för en promenad i regnet , troligen hade de fått vatten i öronen eller så var de bara lomhörda båda två, för det var ett fasligt liv de förde.

Efter detta hade prinsessan svårt att komma igång igen, lyssnade efter de två, spårade lite, stannade och var osäker på vad hon skulle, ville ha väldigt mycket stöd för att komma igång igen.

vi kom väl aldrig igång på riktigt efter detta men jag kan inte säga att det gick dåligt.

Så, ja,  ta mej tusan om vi inte ska göra om det här, jag trodde aldrig jag skulle säga det men.......

det var faktiskt riktigt roligt.

 

 
 
Linda

Linda

4 november 2013 22:25

hehe... trodde utställning skulle bli er bisyssla ;)
vi får ta ut och spåra nån dag, Izzie behöver lite alternativ träning med! :)

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards