Direktlänk till inlägg 15 april 2011

baktankar

Av Linda - 15 april 2011 11:42

Ledig dag, solen skiner och en massa tankar om macarons eller macaroner som vi säger här i sverige.

Att denna lilla franska kaka kan vara så fantastiskt god, snygg och elegant.

Maie Antoinette sägs ha älskat detta lilla bakverk, ni som inte gjort er historieläxa kan jag berätta att hon var gift med Ludvig XVI av frankrike i slutet av 1700-talet hon satte sprätt på en himla massa pengar, köpte fantastiska klänningar, hade fantastiska fester samt åt bara det mest utsökta man kunde finna. Hennes öde blev dock avrättning med giljotin under franska revolutionen. Slut på historie lektionen!


Första gången jag gjorde macarons var på kallvispad smet, det blev inte bra, de blev fula och sprack, ganska goda dock men väldigt fula.

De andra gångerna har jag använt med av ett recept baserat på sockerlag, lite knep och knåp över det hela, men är man nörd så är man.

Theas Hello kitty macarons blev så här bra:

 

och här är några barnen dekorerade:

   


Jag hittade ett recept på chokladmacrons som inte innehöll mandel eller nötter, gjort på mixade chokladkakor.

- death by chocolate!!!

OMG!!!! jag fyllde mina med jordnötsmör och några med hasselnötskräm, säger det igen OMG!!!

supergott !!

Så nu sitter jag här i vårsolen framför huset och njuter av en god kopp kaffe samt fantastiskt goda macarons.

     

Nästa gång det bakas macarons blir nästa vecka, då har stora syster yster beställt till sin födelsedag, då blir det lite mer färgglatt!

  Ikväll blir det bio, scream 4!

Önskar er en trevlig fredag, ut och mys !





 
 
Ronjasmatte

Ronjasmatte

17 april 2011 20:46

Guuud, vad dom är fina! Du är ju en mästare. Skulle vara kul att testa dina macaronis och se om jag gillar dom bättre :-)

http://ronjasmatte.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards