Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

störd av vilt

Av Linda - 3 mars 2011 13:45

Ledig dag idag, då får man väl göra nåt skoj med hundarna, ut i skogen och ha några dummies med, och så hem med hundar som är trötta i både kropp och knopp tänkte jag.....

Jag hade ju inte räknat med att det skulle finnas så mkt snö och is kvar just där jag tänkt vara idag, tror att det är enda stället i Trelleborgs kommun där elendet finns kvar.

La ut 7 st dummies på ett litet område, tanken var att Lidas skulle plocka in dessa 7 själv vilket han också gjorde helt utmärkt.

Vi förflyttade oss, Hundarna var lösa och jag gick och gömde dummies under grenar och stubbar, helt plötsligt hördes ett enormt BRAK.

Från ingenstans kom det flera såna här    farandes, vart de kom från har jag ingen aning om, hundarna blev stirriga och det var ju tur att de uppehöll sig precis där jag var, Jag fick tag i Foppa för han var på väg att jaga på egen hand men lilla Lidas förstod på mitt tonläge att det inte var någon bra ide att springa efter de där stora skuttande typerna, det hela blev ju inte bättre av att det kom en förvirrad eftersläntrare som strök förbi alldeles intill oss, hade jag sträckt ut armen hade jag kunnat röra vid den från hals till länd.

Och som kronan på verket, så kom det dessutom ett sådant här djur farandes  inte den heller långt ifrån oss    .


Om jag säger att hundarna var i upplösningstillstånd så är det ingen överdrift precis.

Tankarna for genom mitt huvud, skickar man ut hunden på ett sök efter en sån här händelse? vad söker de efter när de precis utsatts för en retning som denna, inte väljer de väl dummies??

Måste se vad som händer, Lidas skickades ut ,Han gick ut lite, kom tillbaka, visste inte vad han skulle göra, djupt störd var han och känslig som han är vill han ju inte göra fel.

Ytterligare ett skick, stöttade honom och han fann sin dummy, sen släppte det, då fanns det ingen tvekan hos den hunden, han är underbar.

Sökte fint ytterligare en gång.

Foppa fick flera försök, men det enda han hade i huvudet var vilda djur som skulle sökas upp, öronen stängdes och han lyssnade varken på  "pipan" eller när jag kallade.

Så det slutade med att Foppa blev kopplad och att vi alla 3 plockade in resterande dummies tillsammans.

  


För att få ett lyckande med Foppa bestämde jag mg för att förflytta mig till ett helt annat ställe och göra linjetag, Lidas var med på noterna med en gång han kan  " den lilla".

  

Foppa travade ut, markerade dummies och vädrade sedan efter vilt, utan en tanke på att dummiesen skulle plockas upp och bäras tillbaka till mej.

Efter en tillsägelse skärpte han till sig något, men han kan bättre.

  


Ena hunden klarade denna störningen med bravur medan den andra floppade totalt, undrar om det finns en skog utan vilda djur, då ska jag och Foppa besöka den och då är jag övertygad om att träningen kommer att gå lysande.

  


  

  

Avslutar med bilden då Foppa faktiskt gjorde ett lyckat linjetag.


 
 
Charlotte

Charlotte

3 mars 2011 21:51

De där vilda som bor i skogen kan ställa till det! ;) Härliga foto på hundarna!

http://skarin.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Karin L

6 mars 2011 19:01

hahahahahaaa.... en skog utan vilt? Den var bra! Men det är åtminstone kanon att lill-voffsen kan repa sig efter såna hemskheter, för det är väl han som kanske kommer ställa upp i något prov? Men måste ju nu skryta eftersom dina vovvar är så duktiga, men Ronja jagar ALDRIG :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards