Alla inlägg den 8 september 2013

Av Linda - 8 september 2013 22:05


Ny hund, ny ras, ny storlek, ny färg, nya träningsmetoder, ja, allt känns nytt...


Att en schappe inte reagerar och agerar som en golden kan väl alla tänka sig, men det blir som en helt ny värld som öppnar sig och man får tänka en gång extra för att bestämma sig för hur man som hundägare ska agera.

Mina goldens har nästan alltid varit lydiga och gjort som matte önskat, kanske inte 100% men de har försökt göra det såbra som möjligt.

Det är först nu som jag verkligen förstår vilken will to please en golden har, ngt som jag bara tagit för givet under de nästan 20 år jag fått vara goldenägare.


 

Buza är en otroligt rolig hund med många upptåg och bus för sig, en hund som har svårt att vara stilla, ngt som jag tycks falla för varje gång jag ska välja hund.

Egentligen åkte vi iväg för att titta på en hane, men han föll mig inte alls i smaken, alldeles för lugn och försiktig, annat var det med den här lilla galningen, en underbar unghund med mycket vilja.

 


bland annat har hon bestämt sig för att banta redan nu, vilket resulterat i att hon får pröva sig fram sig fram till vilken mat som är godast.

Bland annat det här fodret, som för tillfälligt har en kampanj där de delar ut en  gratis måltid - väl värt att pröva  tycker jag.  


https://www.facebook.com/mushbarf.se/app_656609324349836

Nästan all träning har gjorts i trädgården, i lugn och ro, i torsdags på valpkursen fick jag kvitto på att det är dax att plocka ut träningen till en plats med lite mer störning.


Läxa till nästa gång : träna inkallning , påbörja, "sitt kvar"

Mitt mål med träningen denna veckan: Att buza ska förstå innebörden av "sitt kvar"  att kunna sitta still en kort stund med alla fötterna stilla på en och samma gång, vilket verkar vara en väldig svårighet för denna lilla fröken buz .



 





Ovido - Quiz & Flashcards