Alla inlägg den 15 september 2013

Av Linda - 15 september 2013 19:59

 I fredags tog vi en tur till stranden, dels för att njuta av det fantastiska vädret och dels för att döva besvikelsen efter att inte träffa på ngn liten kanin i skogen i torsdags, Buza som skulle visa hur duktig hon kunde vara och inte dra efter.

   

Solen gassade, vattnet var varmt, Foppa badade och försökte få med sig fegisen "B", men lyckades inte så väl

trots att han var duktig på att locka henne

 

    jätte äckligt att gå långt ut tydligen..


På väg hem lät jag Buza vara lös, och precis när vi kommer ut ur tunneln som är vid stranden och leder upp till gång/cyckelvägen, kommer det en jäkla kaninjäkel hoppandes över vägen, meeeen va faaan, han jag tänka innan "B" markerade den, jag kallade  mjukt Buuuuuza" och vände tillbaka till stranden med vetskap om minsta skärpa i rösten skulle hon nog dra.

Men hon valde MEJ!!!!!!          

Oj vad glad jag belv, klappade mej själv på axeln och berömde mej  för att jag kunnat behålla mitt lugn, för det är ju inget att hetsa upp sig över, att det skuttar en kanin mitt framför fötterna på en liksom....

Berömde lilla stumpan när vi återigen gick förbi kaninstället och hon markerade där jag tror att kaninen var och promenerade hemåt.

Sjukt nöjd!

Det blev ett träningspass i parken efter jobb idag , hon blir fort trött i nya miljöer märker jag, blir som en trotsig unge med damp.

Men på något vis är det ytterst charmerande.

Vi jobbade vidare på rutan, hon gör framsteg trots att hon inte vet om det själv eller varför jag plötsligt blir så glad. Tränar utan föremål , target eller godis i rutan.  Vi har kul, idag stack hon dit 2 gånger , det var rena lyckoträffar båda gångerna, men hon stack dit!!

Klossen tränas det på, tydligen svårt att hålla reda på både framfötter och bakfötter på en och samma gång, men vi kämpar vidare.

Apporteringsträningarna går oxå frammåt,hitar ständigt nya lekar som passar oss väldigt bra, otroligt roligt att träna en sån här hund.

Hur som helst, vi har kul båda två när vi tränar hon och jag, längtar bara tills det blir vi.


Avslutar med att visa den senste metoden att lära in rutan på - man låter den gamla hunden pryla upp den lilla hunden i rutan   


 

Ovido - Quiz & Flashcards