Alla inlägg den 21 september 2013

Av Linda - 21 september 2013 22:20

I morse styrde vi bilen mot Lunds brukshundklubb för vår första utställning med Buza.

Med tanke på resultaten av de andra hundarna så var väl förhoppningarna inte så stora.

Foppa ställdes ut med ok resultat som valp, aldrig med ett hp dock.

Som vuxen ställdes han ut 2 gånger då reglerna krävde att han skulle ha en 2a på utställning för att bli Slch.

Första gången han ställdes ut som vuxen på sofiero, han var så fin, nytvättad , trimmad och tjusig, nja det tyckte inte domaren i alla fall, hon skickade ut oss med en 3a.

Foppa var för hög, för smal, för dålig benstomme, dålig päls, rörde sig inte tillräckligt bra, och så var det ngt med öronen, men temperamentet var bra. Jag var så förbannad på denna jäkla kärring som nedvärderade min fina hund på detta viset....

Nåja, ett par månader senare försökte vi på SSRK och han fick sin 2a och sitt championat.


Lidas ställdes enbart som valp på malmö valp, det gick inget vidare, han åkte ut först av alla, utan att domaren tittat på honom kändes det som. Minns att han fick kritiken "sött ansikte"


Den här lilla donnan då? jodå 5½ månad gammal charmade hon till sig ett HP

När vi skulle in mot den andra tiken i klassen 6-9 månader som var mkt mer pälsad tänkte jag tack och adjö, men se, den rörde sig inte lika bra som Buza.

Fatta att jag blev förvånad när jag plötsligt stod där med en rosettsom det stod BIR på


Så fick vi vänta en stund, sen skulle vi in igen för gruppfinal,

Och Buza var finast igen!!!! ojojoj !! den där lilla hunden är nog lite fin


Efter ytterligare väntan blev det bis finalför valpar- där åkte vi ut nästan direkt, det var en hund som åkte ut innan vi, hur skulle denna lilla hund på 5½ månad kunna tävla mot väldigt mycket mer utvecklade hundar??? men BIR,BIG och BIS 7 är väl inte det sämsta.

Söta lilla BUZA


Vi träffade trevliga schappemänniskor som kom med en massa tips och trixs och en massa kunnade om kennlar, inte nog med att hon är väldigt trevlig min lilla "B" tydligen har hon väldigt bra linjer både från mammans och pappans sida.

Det är ju kul att veta,jag som köpte henne för att det kändes rätt, noll koll på kennelnamn och annat, i min


värld har det ju varit golden-namn för hela slanten.



Även goldenuppfödare träffades på- alltid roligt att växla några ord med sådana, denna hade köpt sig en engelsk setter, ngt jag var innte på för länge sedan-men ödet gjorde att det blev Foppa istället, något jag inte ångrar.


Buzas kritiklapp då, jo såhär löd den:

"tilltalande 5 månaders tikvalp av utmärkt typ & storlek. Mycket vackert huvud & uttryck, vackra ögon, utmärkt placerade öron av bra storlek.

Kunde ha  enaning bättre tillbakalagd skuldra.

Mkt god topline i stående & gående.

Bra kropp för åldern, väl ansatt svans, rör sig mycket väl med korrekt flyt i sina rörelser.

Lovande pälskvalitet.


Det ni- det där är min Buzunge











Ovido - Quiz & Flashcards