Direktlänk till inlägg 11 september 2013

Sakta men säkert...

Av Linda - 11 september 2013 22:43

Idag har det varit träningsdag igen, en liten avstämning med hur träningen under senaste veckan gått,

måste säga att det går sakta men säkert framåt.

Jag känner mig mycket nöjd med takten vi tränar i, med de andra hundarna har jag varit så "hungrig" och tränat på som bara den, med den här lilla kan jag känna att "va! ska man träna det redan!!?? hon e ju bara 5 månader....


Men visst är det bra med folk som ger en en spark i baken, det kan verkligen behövas,

Vårt mål med denna veckans träning är ju att Buza ska förstå innebörden av "sitt kvar" inte att jag ska lämna henne utan bara ha ordförståelsen, jag tycker att det går väldigt bra,  extra skönt är det ju när träningskompisen Linda är enig om mina framtida planer om hur jag ska utöka svårigheten, inte gå ifrån henne nåt steg som jaag gjort med mina golden utan vi ska göra på vårt eget lilla vis.


Det är fördelen för mig att byta ras, på nåt vis känns det så himla enkelt att försöka pröva nya tänk och metoder och inte snöa in på "golden träning" även om Linda nog fått höra att "så skulle en golden aldrig gjort" typ 350 gånger idag.


PÅ tal om att snöa in på olika tänk....

har haft så svårt att överföra vad jag vill att "B" ska göra för att vi ska komma vidare i vår träning på klossen, jäkligt frustrerande när det låser sig, jag vet i teorin vad det är jag vill förmedla till min hund men i praktiken går det inte, att överföra detta, har varit på väg att ge upp, för hur ska jag kunna förvänta mig att Buza ska förstå vad jag menar om jag inte vet hur jag ska visa henne?


Efter att berättat om mitt bekymmer för Linda kommer hon med den klockrena lösningen!! varför gör du inte som du tänkt fast tvärt om, åhhh så enkelt när hon säger det, så jäkla glad, jag har tänkt rätt men fel ändå, nu ska vi nog komma vidare  TJOHO!!!


Det tränades på att hålla i vittringspinnen- vilket inte går så bra än.... men det kommer nog så småningom.

Rutan tränades oxå- eller träna och träna, vi lekte rutan, "B"  har ingen aning om att hon vi tränar utan tycker bara att hon och jag har kul, jag vill inte att rutan bara ska vara en plats dit man ska springa och lägga sig för att matte/husse säger det, jag vill att hon verkligen ska vilja dit, att det ska vara en bra och trygg plats att vara på, jag tränade ju Lidas på detta sättet och det gick ju bra, hoppas bara att det går lika bra med denna hunden även om min metod tar väldigt väldigt lång tid.

Efter att vi tränat lydnad fortsatte Buzas träning, nu i hur man uppför sig när man är med bearded damerna, det var väldigt väldigt jobbigt att någon annan än supersnälla Foppa säger åt henne hur hon ska vara.

Så för en gång skull ligger hon vid mina fötter och sover djupt efter att ha umgåtts med flocken Jönsson halva eftermiddagen och kvällen, en mycket trevlig dag.

Tack Linda    




 
 
Linda

Linda

12 september 2013 17:10

det kommer bli super med Buza, trots hon inte beter sig som en golden ;) TACK för en härlig dag!! <3

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards