Direktlänk till inlägg 1 november 2013

Det är kul med kurs

Av Linda - 1 november 2013 18:56

Igår var det åter dax för valpkurs, det är kurstillfälle var 14:e dag och vi var där inte förra gången, en hel månad sen sist vi var och tränade på klubben.

Det märktes minsann, Buza var full av energi på genomgången inne, ngt jobbig, myror i brallan kan man väl säga. Då det var näst sista gången frågade Roland & Susanne om det var ngt speciellt vi önskade träna eller få tips på, jag önskade tips på koncentrationsövningar, något jag själv känner att jag är dålig på, ingen fantasi.


Susanne lånade Buza en stund och visade en övning jag köpte rakt av, en övning som man kan använda i så himla mkt, skitsmart ju !!!

Väl ute visade Susannne övningar med sin fina Klicka, bland annat stå på händer mot hinder samt att gå/stå på bakbenen, här använde hon övningen hon visade inne.


Buza var så taggad, svår att få kontakt med, hoppig studsig, rusig, bitig, och lite duktig, visst gjorde hon det jag bad henne om, men jag undrar om hon var så himla medveten om vad hon egentligen gjorde då hon hade så mkt att hålla fokus på.

Springa genom tunnel har hon gjort i dagljus, men aldrig i mörker, detta fixade hon galant. träna ingångar gick väl sådär, lite väl yvigt och flaxigt.

Hennes egna övningar gjorde hon utmärkt, dvs, släpper utan förvarning kontakten och hoppar på första bästa människa / hund av glädje.

Sitt kvar, här fegar jag, jag tror att hon kan mer än vad jag vågar.

Vi tränade på att sitta tätt tätt med andra hundar i en "hiss" , gick ganska bra.

Inkallning genom cirkel gick väldigt fint, Duktiga Buza   


Sen får mina instruktörter för sig att vi ska ha hundarna på höger sida   

gisses, och dessutom skulle vi gå slalom mellan konerna  


Jösses Amalia!! vilket påhitt, och vad bakvänt, bara en sån sak att hålla kopplet i fel hand var ju ett helt projekt, och i vilken hand ska man då ha godiset? och gå samtidigt med hunden....

B klarade uppgiften långt mkt bättre än jag.....

Att kunna sitt & ligg, när  jag står med ryggen mot Buza, det klarar hon riktigt fint, hon har ganska bra ordförståelse, vi fick i läxa att öva på detta, samt att hunden ska förstå i andra situationer oxå , tex när vi ligger ner....

Ytterligare läxa, hunden ska kunna stanna kvar - BRA!!! jag behöver nån som sparkar mej i baken så att jag inte står och stampar och fegar, nu får jag ta tag i detta på riktigt så vi kommer nån vart, visst, jag ska ju inte stövla iväg många meter, men ett par ska jag väl våga ge mig av från henne.


Och nog skulle väl de där 2 instruktörerna jäklas och ifrågasätta om jag och Buza skulle klara avslutningsprovet nästa gång, kanske var jag tvungen att gå om kursen  ....  , jag undar ju om de hade orkat med oss en kurs till   


Ikväll påbörjade vi läxan till nästa gång, att B ska sätta sig på kommando när jag ligger ner på golvet.

Det tog många försök, mycket skratt, speciellt när hon omvandlar "momentet" till att stå på min mage och träna nos mot näsa   

men skam den som ger sig, till sist gick det


 



 
 
Linda

Linda

1 november 2013 20:23

vilken härlig kurs du vill går, hoppas att vi kan gå den tillsammans i vår! :) menar nu inte att du ska gå om den med Buza utan med en viss N istället...
hihi... har testat att ligga ned en gång på golvet, blev överfallen av Izzie som pussade mig oerhört :) Buza uppför sig väldigt väl!

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards