Alla inlägg under maj 2011

Av Linda - 31 maj 2011 08:38

Var vi och tränade i hörby tillsammans med Andrea och Linda.


Ganska mycket folk på planen vilket bidrog till nyttig störning för oss, samt att Lasse  och Björn la upp elitrutan tills på torsdag, så då kunde men ju gå och snegla lite åt det hållet......


Lidas gick så där lagom bra, inte kasst och inte helt kanon men jag är glad över att jag kunde påminna honom vid rätt tillfällen att det är inte ok att lägga fokus på ngt annat.

Så jag hoppas vi ligger helt rätt på torsdag.


        

vanlig marsch                sakta                                och språng

        

är det ditåt?                        då kör vi                     här blir väl bra?

  apporteringen funkade fint,

     liksom vittringen.


Något väldigt ovanligt att se var att pilska Penny försökte "köra" med sin matte, inte alls lika på tårna som hon brukar, härligt att för en gång skull se litte annan attityd från Linda och oj så bra det blev när Linda ändrade gångstil, tänk att så lite kan göra så mkt.


        

fritt följ

   språngmarsh, snabb matte!!

        

konen                            apportera e kul                vittring

  

finaste Penny


Säkerheten själv, dvs Tindra trilskades lite igår, tror aldrig att det någonsin hänt förr.

Roligaste komentaren stod ju matte Andrea för "ligg kan aldrig bli sitt" ganska irriterad var hon ju, men fröken T är lika härlig att titta på för det.


        

     fot                            inkallning                      mot rutan

        

      "framme"                     attans!!!!                            hopp!

        

vittring!                                         
                       en del av publiken



Efter att ha fått höra "diverse komentarer" när  jag bakat så tog jag faktiskt med mej CC idag så vi kunde fika efter träningen, så blir de väl nöjda tänkte jag......

döm av min förvåning.... nu är jag utsedd till deras konditor och de har gjort en beställning tills nästa gång vi ses........


Men vad gör man inte för sina kära träningskompisar!!

        







Av Linda - 24 maj 2011 22:00


 

        

Först ut att säga grattis till diamanterna var förstås uppfödarna

Niclas och Susanne, givetvis via FB!

Där fick vi reda på att det fanns de som GLÖMT deras födelsedag!!

Medan andra firade med tårta, vi oxå givetvis!!


Jag är evigt tacksam över de väldigt många rabarberna jag fick av mamma sist vi sågs, de har räckt till paj, dagens mousse samt kommer även att räcka till kommande cupcakes.


Jag förstår inte det där med växter, har väl helt inte "gröna fingrar" trodde länge att det skulle räcka med att tycka om rabarber för att de skulle vilja växa villigt i ens trädgård, så fel man kan ha. Det krävs nåt annat oxå, har inte listat ut det men en dag klurar jag kanske ut hur man får rabarber att trivas i trädgården, till dess tigger jag av mamma som har en hel rabarber-jungel.


Lidas tårta blev en rabarbermousse- gräddkola fluff tårta.


En fusk variant med färdigköpta bottnar, sånt SK-T!! sista gången jag fuskar med både bottnar och "affärs marsipan"


Bottnarna, det skulle vara 3 i en paket, alla 3 ihop var lika tjocka som en hembakad del, tunnt skit som gick itu, smulade sig var totalt ofluffig inget roligt alls.

Färdig kavlad marsipan e skit, köp riktigt istället hos bakbutiker eller kondis, mkt mkt bättre och flexiblare.


Hade jag haft mer koll hade jag ju gjort dekorationerna några dagar innan så de hunnit torka, nu förlorade de formen och blev lite vissna.

Lite roligt för nu fick jag äntligen användning för de ätbara banden som legat och väntat i skåpet jätte länge.


Med hemmagjord botten och bättre marsipan hade tårtan säkert blivit godare, lite för kompakt. men rabarber mousse - shit vad gott!!

       

Av Linda - 20 maj 2011 10:33

Träna.....

Så var det då äntligen fredagen då jag och hundarna skulle träffa de andra 6 girlsen för att träna lääääänge, och vad händer, jo,båda ungarna fixar en förkyldning vid helt fel tillfälle, så det blir ingen träning för oss idag.


Lite tråkigt men vi får klara oss utan att se den långhåriga våldta sin matte så att vi andra som ser på kiknar av skratt , eller den unga som verkar så vimsig  och verkar ha noll koll men som gör rätt ändå, eller den vita blandrasen som är så säker och imponerar stort vad hon än gör.

Jaja, ny dejt är ordnad så jag hoppas att vi alla kan ses då.


I onsdags var jag på  Trelleborgs brukshundklubb och tränade.

Jag och Charlotte skulle träffas där och innan hon kom körde jag gåruta, inkallning,rutan och apportering själv och det gick utmärkt allt ihop.

Efter att tittat och försökt hitta bra tips till Charlotte och hennes underbara aussie Pixie  gjorde vi samma moment igen, nu med Charlotte som komenderade, en okänd person för Lidas samt en helt underbar brud som han aldrig sett för som tittade på honom, som jag hoppades missade Lidas sittet IGEN!!! på gårutan, bra äntligen en chans att bli sur på honom vid rätt tillfälle.

Det går inte att ha tjejer i skallen och "nästan" utföra det han ska.

Fin inkallning samt en liten miss vid apporteringen pga osäkerhet då han inte höll kontakten vid konen, om igen och det gick bra.

 


Nöjd med träningen  och ser fram emot nästa träningspass igen.


Foppa då, jodå han är säkerheten själv även om det inte går så fort numera.

Jag har sagt det förr och säger det igen,det finns inget som är så underbart som en gammal hund.  


Av Linda - 11 maj 2011 21:22

Det är vad vi tar just nu, jag och Lidas, sakta men säkert tror jag att vi är på rätt väg igen.

Förra veckan tränade vi med Andrea och Tindra, Lidas funkade bra och jag är nöjd med träningen.

På fredag har vi äntligen fått ihopa det alla tre, jag, Andrea och Linda, en dag då vi kan ses allihopa, äntligen säger jag!!


Idag blev det fjärr dirigering som tränades, bra men inte perfekt, lätt störd som jag är tänker jag inte tävla förrän den är helt perfekt på träning.


I förmiddags tog vi en promenad på stranden i det härliga vädret.

  Lidas hittade en lustig pinne i havet som han var tvungen att kolla.

  Men nej, den satt fast och gick inte att apportera.

        Lidas hittade i alla fall ett strandfynd i havet

  Något så fantastiskt som ett fiskespö. Gissa om han var stolt!!  


  Och kan ni tänka er, på vägen tillbaka var den konstiga pinnen kvar på samma ställe och den var ju tvungen att undersökas ännu en gång......


  Bästa sättet att torka sig på är att rulla sig på en äng av maskrosor

 


Jag har funnit en ny favoritkaka att baka.

Mina nya favoriter att baka är de här:

  Så jäkla enkelt, smidigt och otroligt gott till en kopp kaffe, barnen är heltokiga i dem och jag är väldigt glad över att det går så snabbt att göra.

Frys de formade och jästa munkarna, ta upp dem tills fritösen är varm och i med munkarna, vips så är det nybakat.


  jästa och tråkiga

  Ner med dem i fritösen

  låt dem rinna av på papper

  vänd dem i socker eller glasera och dekorera med strössel,

eller gör en grop i mitten i stället för ett hål och pudra med florsocker och fyll med sylt.

  Och sen är det bara att:

    






Av Linda - 3 maj 2011 21:59

Jag som trott att vi var en bit på väg åt rätt håll med Lidas, att han förstått sin plats i flocken och vilken roll han har.

Jag har inte tränat på 14 dar, har velat rett ut konflikter utaför träningen och det har börjat falla på plats, trodde jag......

Häromdagen tränade jag rutan samt apportering med dirigering, båda momentetn gick utmärkt och "L" var het och hade hur kul som helst.


Idag hade jag och Karin stämt träff på klubben och gå igenom Karins program eftersom hon ska vara TL i tvåan på söndag.

Vi kom innan karin så jag började träna med Lidas, när Karin och Ronja kom släppte han totalt, trots nya kommandon gjorde han inga försök att åtlyda utan var helt blockerad på de 2 nykomlingarna, så jäkla jobbigt, så jäkla störningskänslig.....

Resten av träningen gick väl inte över förväntan, bara BLÄ känns det som, men vi ska väl komma igen får vi väl hoppas, nu är han verkligen inte rolig att träna.

  Den andra hunden, han blev överlycklig över att se sin gamla flickvän, det busades på "de gamlas vis".


De träffas inte så ofta nu på gamla dar men för några år sedan tränade och tävlade vi flitigt tillsammans men visst känner de fortfarande igen varandra.


Jag och Foppa fick oss en genomkörare i tvåan vilket Foppa tyckte var väldigt roligt, det är ju inte ofta vi kör på "riktigt".

 


Nu blir det till att rota fram regelboken och läsa igenom ettans regler,, för på söndag är det jag som ska agera TL till ettorna som är den mest underhållande klassen att titta på enligt min mening


Ovido - Quiz & Flashcards