Alla inlägg den 1 oktober 2013

Av Linda - 1 oktober 2013 19:50

Mitt nya tänk -  Men en hund som ibland vill väldigt mycket med mej och ibland vill väldigt mycket med sig själv har jag haft väldigt svårt att finna en röd tråd i vårt sätt att träna, ena gången har det gått så in i norden bra och nästa gång har ingenting funkat alls.

Jag vet inte hur många gånger jag tänkt- nu skiter jag i det här, jäkla dumma hund, jag väntar med träning tills jag fått min nya golden som vet vad det innebär att träna!!


Efter att ha haft en hund som gjort allt för att göra mig glad och nöjd som jobbat bara för att han har fått lov att jobba,

till att få en unghund som frågar varför då!? till varenda övning jag presenterar och bara jobbar för egen vinning skull, gör en lätt frustrerad.

Just det att hon bara skiter i en åhhhhh!!!

Läste i Heidis blogg att hon har samma problem som jag med sin lilla Chelsea, det enda som skiljer våra hundar åt är väl att orsaken till det är olika.

Jag tror att Buza är på väg in i en könsmognad, men jag kan ju ha fel....

Jag har i alla fall bestämt mig för att inte träna i de lägen som  hon är helt upp i det blå och inte ser eller hör mig, det är inte lönt att gå in en konflikt, för det är ju ändå jag som kommer att förlora den.


Jag har även märkt att jag måste vara väldigt väldigt tydlig med den unga damen, ta övningarna ett steg längre, som tex att hålla en vittringspinne....

Jag har länge länge försökt att få Buza att hålla en vittringspinne ca 2 sekunder, hon griper den gärna men spottar genast ut den - i de situationer där hon är stilla, rör hon på benen och vi fjantar oss kan hon springa runt och hålla den hur länge som helst.

Jag har försökt med "godis i ena handen- pinne i andra handen"  har bara kommit till ta och släpp pinnen, snabba gripanden, jag har försökt vänta ut henne men det har fassen inte gått, tills jag en dag gjorde övningen med chips istället för hundgodis, hon grep pinnen- spottade ut pinnen, varje gång hon spottade ut pinnen åt jag upp chipset mitt framför ögonen på henne.

Och se - helt plötsligt började något vakna hos henne, precis som om hon vetat att hon inte fått hundgodiset, men det har ju fortfarande funnits kvar, men chipsen, de försvann ju.....

Den lilla donnan kunde plötsligt hålla pinnen de 2 sekunder jag velat att hon skulle hålla den.

Kanske är hon lite smart oxå den där hunden, så från och med nu körs den övningen bara med godis som jag oxå tycker om att äta.

Leksakerna har försvunnit både utomhus och inne, vill hon inte leka med mig så ska hon inte leka själv heller.

Nog nu om de jobbiga sakerna med henne,


Gårdagens träningspass var ett lyckat träningspass.

Hon har börjat reagera på "nu ska vi till rutan" hon har ingen aning om vart vi är på väg, men jag märker en förväntan och hon rör sig i rätt riktning.


Klossen, helt plötsligt har det lossnat, hon rör sig fint på båda hållen, jag har ingen aning vad jag gjort eller vad det är som har gjort att hon plötsligt förstår, hon älskar klossen, använder den även till att belöna sig själv.


Sitt kvar, nu har hon börjat förstå att hon har en uppgift, nu återstår bara att hon ska förstå att fötterna ska vara låsta hela tiden. jag kan gå ett helt varv runt henne när jag går nära och visar med handen.


Idag har hon för första gången förstått innebörden av "ligg" när hon sitter bredvid mig, det har varit svårt, att lägga sig ner när vi är mitt emot varandra är inget problem, nästa projekt är att kunna lägga sig ner från stående men det får komma sen.

 

Foppa han tränar benlyft, bara för att vi kan träna det, jag står mitt emot honom och vi tränar på att lyfta samma ben samtidigt, roligt tycker vi båda, några lydnadsmoment blir det ju oxå så klart

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards