Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Linda - 14 oktober 2013 10:22

Nu är det dax, att på allvar sätta igång med projektet platsliggning.

Jag har dragit mig för att påbörja projektet, dels för att Buza ibland kan upplevas som helt efterbliven,  inte varit mogen för att påbörja detta  och  att jag inte kommit på hur jag vill träna detta moment med denna hund.

Det är lustigt, jag har tävlat med 3 hundar innan denna och inte haft ngt problem med hur jag skullat träna in momentet, det har bara flutit på.

Av dessa hundar är det bara superstabila Foppa som gått upp på platsen 1 gång och det var på en elit tävling.

Han blev påflugen precis när vi gick under snöret för att komma in i ringen - av en hund som skulle gå ut ur ringen , både jag och Foppa blev väldigt upprörda, idag kan jag inte förstå att jag utsatte min hund för gruppmomenten efter denna upplevelse, givetvis lade min hund sig på sitt i grupp, och på platsliggningen tyckte han det blev för jobbigt och kom farande i full fart till mej.

Stackars Foppa   .

Men detta är den enda gången någon av mina hundar någonsin gått upp på en plats, så jag försår inte riktigt varför jag känner mig så olustig inför detta moment med denna hund.

Är det för att Buza tycker det är jobbigt med nya hundar runt sig? är det för att hon är liten och söt och jag inte riktigt tror på henne? eller blir jag påverkad av allt negativt det skrivs på forum om platsliggningens vara eller inte vara?


Jag undrar om jag över huvudtaget tänkt såhär mycket över ett moment förut, men nu har jag bestämt mig, jag har en plan.....


Eftersom hon är så sprallig och studsig så har jag tänkt såhär till att börja med


* nedläggande vid sidan, rakt och fint inte ligga på skinkan


* kunna ligga så några sekunder innan belöning


* jag rör mig runt henne precis som vid  sitt kvar


* lägga hakan på en target, lite överallt både ute och inne


* lära kommando på att lägga hakan på target


* sätta ihop delarna, lägga ner vid sidan, ner med hakan på target  


* osv


Att låta det ta tid, att låta henne bli säker på saken innan hon ska göra samma sak med hundar i närheten tror jag är nyckeln med denna hunden.

Men vi får se, jag har kanske fel.......









Ovido - Quiz & Flashcards