Direktlänk till inlägg 7 oktober 2013

med päls eller naket ?

Av Linda - 7 oktober 2013 21:42

Det är frågan!

Det bästa jag någonsin gjort är att raka av pälsen på Foppa i somras, han har aldrig varit så pigg en varm sommardag som han var då.

Men hallå liksom, varför har jag inte gjort det innan, jag som tycker det är så tråkigt att han tar en hel evighet på sig för att torka efter ett dopp i det blå, nu var han ju torr på en rimme. 

Jag tycker att det  roligt i början, de gånger jag fått för mig att trimma honom, tills fingrarna värker, Foppa tycker jag kan dra dit pepparn växer och jag svär över att pälsen aldrig tar slut.


Men de få gånger  jag får för mig att utföra en sån handling är jag väldigt glad över att jag införskaffade mej en mars coat.    min allra bästa vän, i de lägen, förutom saxarna då.



Men Buza ser det hela lite annorlunda ut,  hon som ska ha en sån lättskött päls, hon ska se rufsig och lite ovårdad ut, ska aldrig behöva badas då pälsen är sträv och smutsavvisande, hon ska bara behöva en riktig genomkammning med en pudelkamm  var 3:e vecka ca har jag hört, som vuxen då......


Som unghund ser det lite annorlunda ut har jag fått reda på nu i efterhand, från och med nu ungefär ska hon börja byta ut sin päls till vuxenpäls, detta kommer att ta någonting mellan 1-1½ år.

Denna perioden ska tydligen vara jättejobbig och det är väl då väldigt många väljer att klippa ner sina små schappar.


Jag har märkt en stor förändring på Buzas päls, innan var den så där ullig, gullig och kycklingdunig, det är den inte längre, nu är den strävare och underullen verkar ha fått tuggummi i sig som suger åt sig överhåret, inser nu att det är nog mycket mer jobb med pälsen än vad jag trott.

Pudelkammen är min bästa vän från och med nu,   en gång i veckan har vi bestämt dejt,och då går vi tillsammans igenom hårtuss efter hårtuss nerifrån och upp på  den unga damen, vilket inte uppskattas så mkt av henne själv.


Pudelkamm ska det vara ja, för gud nåde den som borstar sin schappe med en karda det är tydligen en dödssynd, sätta upp luggen ska man helst undvika, får den hänga fritt slits den naturligt, vilken den inte gör om man sätter upp den i en tofs har jag fått lära mig.


Någon månad ska jag väl klara av detta, tösen är ju anmäld till malmö valp och får ha sitt långa svall kvar tills dess.

Jag tror ju att detta bara är början på "problemet" och att pälsen kommer att bli väldigt jobbig ett år framåt, frågan är ju om jag orkar hålla den iordning till malmö int i mars som nog kommer vara hennes sista utställning eftersom jag tycker det är så tråkigt att hållapå med eller om hon får träffa på klippmaskinen och få samma nakenfrisyr som Foppa






 
 
Linda

Linda

7 oktober 2013 22:28

unghundspälsar kan vara jobbiga. är man bara noga med att borsta allra längst in (från skinnet typ) så spar du mycket tid långsiktigt. skit i förbuden på vad man ska göra med pälsvården, hittar du något som funkar så kör på det! :)

http://millieville.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards