Direktlänk till inlägg 9 oktober 2013

nytt är jobbigt

Av Linda - 9 oktober 2013 22:59

Ikväll besökte jag och Buza Trelleborgs brukshundklubb, vi har aldrig varit där tillsammans, tänkte det kunde vara bra att träna på en annan klubb än vår egen.


När vi kom var det bara vi på apellplan, det stod en ruta uppställd, jag gissade att folk var på vävg ut.


Visst var "B" snusig, och ngt splitrad men klossen klarade hon av, det är ju favoriten.

Vi lånade rutan och första försöket var helt ok, lite halvhjärtat från Buzas sida, märkte att något störde henne,

vid nästa försök kom allt folk, jag och Buza hade valt fel dag att åka dit på, idag var det klubbtävling så vi fick snällt packa ihop våra saker och träna på framsidan istället.


Vetskapen av att alla andra var på andra sidan klubbhuset var för stor störning för "B", hon fokuserade på ljud och doft.


Det är jäkligt svårt i sådana lägen, men jag bestämde mig för att träna nedläggande vid sidsan. Detta har hon blivit väldigt duktig på i trädgården, utan något som stör henne,nu kom det frustrationskall vid nedläggandet, visst gjorde hon det snyggt men ngt ljud vill jag ju inte ha, så det blev till att backa övningen ett par steg.


Känner mig ändå nöjd med träningen, det blev kanske inte så bra träning men jag vet nu vad vi behöver jobba på.


Himlen öppnade sig och världens regnskur öste ner över oss, ibland tror jag att Buza är en  gremlin, en sån där figur som är sockersöt och inte tåler vatten,

 

som blir ful och elak när den blir blöt

 


På väg till bilen drog hon nåt så fruktansvärt i kopplet, för hon skulle ju inte bli våt, hemska tanke att bli blöt i håret.

Hennes hemska matte struntade fullständigt i att regnet forsade ner och körde övningen "drar du- så stannar jag och går inte igen förrän du vänt upp och tagit kontakt",  en övning vi gör dagligen och som hon känner igen så väl.

Det blev många stopp och lång väntan då fröken bara skulle dra till bilen.


Dagens kvitto på träningen - träna på andra ställen än hemmaklubben, våra parker och trädgården och gör det lätt och roligt!!


 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards