Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Från och med nu

Av Linda - 12 oktober 2013 09:28

Från och med nu ska jag göra allt i min värld för att inte ta åt mig vad folk runt omkring har att säga om mej och Buza.

Jag är så trött på folk som har mycket att tycka om andra och hur de tränar hund.


Vad är det som gör folk så negativa? Är det avundsjuka?

Varför tror folk att jag har bråttom för att jag "tränar "elitmoment med min unghund?, du hör och läser men ser inte hur jag tränar så varför bryr du dej? lägg energin på dej själv och din hund istället.

Att jag ibland har svårt att förmedla mig till min hund har inget att göra med att jag pressar henne, att det blir missförstånd har att göra med att jag ännu inte riktigt förstått hur hon fungerar, jag lever med min hund i snitt 18 timmar om dygnet och är den som känner henne bäst och vet vad hon klarar av och vad hon är mogen för.

Så vad vet du som ser henne ibland eller än värre du som aldrig träffat henne men ändå har åsikter.


Är det för att man inte lyckas själv som man måste snacka skit om andra? Mår man bätre då?

Minns när jag tävlade med både Foppa & Lidas i elitklass, blev det fel på ngn tävling så var kommentarerna många, jaja, lika gott, men herregud det är en elithund, det borde den väl klara av.!!


Vad är det som gör att det är ok med flera nollor i de lägre klasserna men inte i de högre, varför ska det inte få gå fel där? det är ju av felen vi lär oss.


Att det går så långt att folk som är fruktansvärt duktiga lägger av med en gren på grund av skitsnack är så synd.

Vi brinner alla av en passion att träna och tävla med våra hundar, så varför ska vi få skit för det?


Irriterad la jag upp frågan i en liten gupp om lydnad på fb  med väldigt duktiga hundmänniskor hur de hanterar saken.

Svaren att inte lägga energi på vad andra tycker och att lägga den på sig själv och hunden, gå på magkänsla vad som är rätt och fel,

samt det bästa av allt!

Ett motto jag ska leva efter från och med nu,



"Det viktigaste är att man har kul - hur man har kul ska andra skita i "


Tack för den Thomas ödmjuk Fransson!!



 





 
 
Karin L

Karin L

12 oktober 2013 11:12

Håller precis med dig! Tror det är avundsjuka. Och du har så pass stor erfarenhet av elithundar så du känner vad som är viktigt att lägga ner mycket tid på. Och många av momenten i elit-klass är väl jättebra att börja tidigt med - i lekform? Finns väl inget att haka upp sig på, tycker jag. Ni kommer bli super - du och Buza och jag önskar er all lycka till!

http://www.ronjasmatte.com

 
Sabina

Sabina

12 oktober 2013 20:17

Jag tycker du tänker helt rätt Linda. Jag har ju träffat både Foppa & Lidas och vet hur du behandlar dina hundar, och det går du på ett alldeles utmärkt sätt.

Vad man tränar med en valp spelar väl egentligen ingen roll, fokus bör ju (precis som du skriver) ligga på HUR man tränar. Det tog mig jättelång tid att ställa om från Reno till Khan och jag kan fortfarande 3,5 år senare falla i fällan att tänka som med Reno. Om det gör mig till en sämre hundägare så får det väl vara så...

Mänskliga faktorn är ett välkänt fenomen som vi gärna tar till vid behov- konstigt att inte samma gäller för alla levande varelser inklusive våra hundar.

// Bamsekramar <3

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 6 januari 2014 23:41

Vi har flyttat till http://guldtassar-och-tovor.webnode.se/blogg/   ...

Av Linda - 2 januari 2014 10:23


Många gör tillbakablickar över året som gått på sina bloggar och hemsidor. Visst är det roligt att läsa om alla duktiga hundmänniskor som gjort fantastiska insatser under det gångna året, framförallt när det gäller golden retrievers och deras ägare...

Av Linda - 27 december 2013 20:38


Då, för 5 månader sedan, då jag köpte Buza eftersom längtan efter att träna hund var så stor, trodde jag inte riktigt att det skulle bli såhär. Den första månaden var ju rolig, annorlunda med en anna hundras, Sedan bröt helvetet loss. Ständiga ...

Av Linda - 16 december 2013 19:58

Äntligen en leidg dag och idag bestämde jag mig för att fara iväg till Trelleborgs brukshundklubb för att köra ett lydnadspass, istället för att träna sent på kvällen under en gatlykta eller köksträna även om man inte ska underskatta sådana träningar...

Av Linda - 11 december 2013 13:12

Asså!!!! Efter allt tjat om hur vild, svår, busig, knäpp, jobbig och trög Buza varit under de här 4 månaderna hon bott hos oss så är det bannemej dax att beskriva hur jädrans duktig hon kan vara. Jag har gått från att tycka om, till att fullkomli...

Ovido - Quiz & Flashcards